Doc.Mgr.Olga Češková
Již od dětských let si přála studovat na konzervatoři.
Představa rodičů však bylo zcela jiná, po základní škole studovala gymnázium, po maturitě dvouletou nástavbu na chemické průmyslovce v Praze.
Na konzervatoř byla přijata v roce
Stala se členkou Hudebního divadla v Karlíně a hostovala na českých operních scénách .
V roce 1975 byla přijata na HAMU, do třídy prof.Marie Budíkové-Jeremiášové, školu ukončila v roce 1979 s červeným diplomem.
O.Češková zpívala v Čechách i v zahraničí, především v Německu a v Rakousku,
působila i jako pedagog LŠU.
V roce 1983 byla na základě konkurzu přijata jako pedagog na DAMU, kde působí na katedře
Alternativního a loutkového divadla do současné doby.
Za více než dvacet let naučila základům dechové a hlasové techniky mnoho studentů, kteří jsou dnes nejen známí veřejnosti, ale jsou především platnými členy divadel.
O. Češková se stále věnuje koncertní činnosti, zpívá pod agenturou ART AGENCY ETVA.
Spolupracuje i s film.agenturami, pro rež. J.Svěráka ve filmu Kolja nazpívala
za pí L.Šafránkou roli zpěvačky Kláry, ve filmu švýcarského rež. R.Dinda: Wer war Kafka nazpívala v judiš píseň M.Ravela“Majerke, můj synu“.
Je členkou poroty v celostátní soutěži dětských zpěváků lidových písní ve Velkých Losinách, soutěž se koná každým rokem v květnu.
Pro agenturu Cinema Jessi vyučuje mladé adepty nejen zpěvu, ale i skládá hudbu a písně k řadě inscenacím(W.Shakespeare: Marná lásky snaha) atd.
O.Češková přednáší v České republice,/Malé divadlo v č.Budějovicích, divadlo Alfa
v Plzni), ale i v Německu-Mnichově během Figurentheaterfestival v červnu a v letních měsících ve Figurentheater-Kolleg v Bochumi.
obsah přednášky:
V rámci divadelního festivalu v Krásné Lípě jsem s uchazeči pracovala
na základech dechové a hlasové techniky. Práce s nimi, to byla radost!!
Setkala jsem se s mladými lidmi, kteří jsou nadšeni pro divadlo, chtějí jej hrát, jako
amatéři divadlo hrají.
S kolegyní paní Mgr.Janou Altmannovou, která na DAMU vyučuje jevištní řeč, jsme
na začátku hodiny ponechaly celou skupinu pohromadě. Cílem tohoto spojení bylo maximální
časové využití pro nácvik žeberně-bráničního dechu. Uchazeči jej nacvičovali vleže, vsedě
a vstoje. Střídavě jsme ukazovaly jednotlivá cvičení na sobě,na uchazečích
a pečlivě jsme sledovaly jejich správná provedení.
Velká skupina se potom rozdělila na dvě menší části, s první skupinou pracovala paní
J.Altmannová, s druhou já dole na sále, skupiny se pak vyměnily.
Zpívali jsme brumendo, sekundární tóny, tercierní tóny. Vysvětlila jsem pojem
primární tón, co to je a kdy jej použít. Uchazeči si prohlédli skripta Pěvecká výchova,
která jsem napsala pro studenty DAMU a jež si mohou také opatřit. Skripta hodně využívám, ušetří mi čas, mohu tím více se studenty zpívat a navíc je v nich zachycena nejen teoretická, ale i praktická část výuky zpěvu.
Vysvětlila jsem pojem nápěvkových písní, jejich použití, některé písně jsme si i zazpívali.
Vysvětlila jsem a prakticky ukázala, co je to přirozený hlasový rozsah a jak se lze s jeho pomocí rozmluvit, rozezpívat a není k tomu zapotřebí klavír nebo jiný nástroj.
Poslední část výuky jsem věnovala italskému názvosloví, jeho použití ve zpěvu. Celou
skupinu jsem naučila zpívat solfeggio(solféž) v D dur, jejíž melodie byla podložena hudebními termíny,se kterými se v praxi setkávají. Procvičovali jsme touto formou
i artikulační techniku.